"Excelente maestro es aquel que, enseñando poco, hace nacer en el alumno un deseo grande de aprender."
Arturo Graf

diumenge, 27 novembre de 2011

Què és Prezi?

A classe de GTIC no només ens vam dedicar a explicar que és el Prezi, sinó que ho vam posar en pràctica. En una publicació anterior vaig explicar el què és i les seves característiques. I ara vull penjar una presentació feta per mi.
El Jordi Simón ens va demanar que a partir d'una metàfora expliquéssim que és el Prezi mitjançant el programa Prezi.
El meu exercici és el següent:

divendres, 25 novembre de 2011

Recitació poesia


A la sessió d'avui de COED hem començat amb les recitacions de les poesies. 
Abans de començar amb les recitacions estavem totes bastant nervioses, així que tota la classe vam fer tres respiracions profundes per relaxar-nos. 

La meva poesia l'he agafat del llibre 50 poemes per saber de memòria. Aquest recull consta de cinquanta poemes de poetes catalans morts, poemes curts, alguns de molt coneguts, d'altres de no tant. Es tracta d'una tria realitzada per Jaume Subirana i amb pròleg de Narcís Comadira. Es titula Aiguamarina:


Aiguamarina

Voldria ni molt ni poc:
ésser lliure com una ala
i no mudar-me del lloc
platejat d'aquesta cala;
i encendre el foc
del pensament que vibra
i llegir només un llibre
antic,
sense dubte, ni enveja, ni enemic.

I no saber on anirem,
quan la mort ens cridi al tàlem:
creure en la fusta del rem
i en la fusta de l'escàlem.

I fer tot el que fem,
oberts de cor i de parpelles
i amb tots els cinc sentits;
sense la por de jeure avergonyits
quan surtin les estrelles.

Comprendre indistintament
rosa i espina;
i estimar aquest moment
i aquesta mica de vent
i el teu amor, transparent
com una aiguamarina.

                                                 Josep Maria de Segarra



M'agradaria comentar un tros del pròleg de Narcís Comadira:
Aprendre un text, un poema, de memòria, és un acte d’amor. Oferim la nostra ment, el nostre esperit, la nostra ànima, a un altre cos, un cos estrany, i això ho fem, en el fons, per amor. (...) Ens aprenem un poema perquè ens fascina, perquè ens sedueix, i perquè la seva forma ens pugui amarar el cervell i quedar-s’hi per sempre”

Josep Maria de Segarra


Josep Maria de Segarra és l'autor de la poesia que jo he triat, va néixer a Barcelona al 1894, va ser un poeta, novel·lista, dramaturg, periodista i traductor català. La utilització d'una llengua viva i rica, l'ús de recursos retòrics d'una gran plasticitat, i sobretot, la intenció de distreure o commoure el lector o l'espectador, el connecten amb el públic i el lector popular i és recompensat amb èxits teatrals clamorosos. 




Al youtube vaig veure un vídeo en els que s'escolta com reciten la poesia Aiguamarina, aquí us el deixo:



dijous, 24 novembre de 2011

Prezi, una nova manera de fer presentacions

Avui a classe de gtic hem parlat sobre el Prezi, una forma més original de fer presentacions. El Powerpoint està format per diapositives, però Prizer va més enllà i està format per un full en blanc en està compost per un full en pel que et mous en totes les direccions, entrellaçant totes les idees.
Prezi per tant seria una aplicació de presentacions online. 

Les seves característiques són:
  • És un entorn de treball on-line.
  • És gratuït i té una versió educativa.
  • Podem editar/compartir col·laborativament.
  • Tenim diferents modalitats de privacitat. Per exemple podem copiar i modificar prezis d'altres persones.
  • És un entorn multimedial.
  • Podem treballar a partir de metàfores visuals.
  • Permet mostrar plans generals i focalitzar en parts concretes.
  • Els frames ens permeten definir parts.
  • El path permet estructurar l'ordre dels frames.
  • En prezi treballem sobre un espai en blanc. No hi ha diapositives com en PP
  • El seu ús és senzill.
  • Prezi treballa amb tecnologia flash.
  • Solament podem canviar la plantilla però no el tipus de lletra o el fons o... 


A continuació us deixo un vídeo on s'explica com utilitzar el programa, està en anglès però jo crec que s'entén molt bé:


També us deixo un manual bàsic de com utilitzar-lo. Aquest l'he extret dels manuals de Dolors Reig a "El Caparazón": http://www.dreig.eu/caparazon/2010/07/03/tutorial-prez/
Cómo usar Prezi, Manual básico

divendres, 18 novembre de 2011

Conferència: "El lideratge educatiu"



L'última de les activitats d’aquesta setmana extraordinària consistia en una conferència. Per això vam rebre la visita del Dr. Àngel Castiñeira Fernàndez. Ens va venir a parlar sobre el lideratge en l'àmbit educatiu, és a dir allò que hem de fer en cas d'arribar a ser directors d'una escola.
Conferència: "Lideratge a l'àmbit educatiu"

dijous, 17 novembre de 2011

Visita a una llar d'infants

Diari de la Llar d'infants

dilluns, 14 novembre de 2011

Visita al jardí de cordes

El jardí de cordes són unes instal·lacions sobre arbres situades dins el recinte del Bosc Tancat a Cerdanyola del Vallès. El més agradable és que està totalment envoltat de natura.
Totes les instal·lacions estan fetes per el desenvolupament d'habilitats, destresses i aventura, on hi han tot tipus d'obstacles que s'han de superar: tirolines, ponts, lianes, xarxes...


Aquesta activitat la vam fer per l'assignatura d'educació física. I l'activitat ens va aportar moltes coses a totes. Primer de tot l'autosuperació, ja que en algun moment ens hem trobat en alguna situació difícil però amb força de voluntat l'hem superat. També ens hem donat suport les unes amb les altres en algun moment complicat durant el recorregut. I per a mi una de els coses més importants és que al ser una activitat fora de l'aula normal d'estudi aprenem a adaptar-nos a una situació diferent.


Aquí us deixo el link amb la pàgina web del Naturpark: www.naturpark.com

dijous, 10 novembre de 2011

El vídeo

Avui a classe de GTIC vam treballar el tema dels vídeos.

Els vídeos serveixen per transmetre emocions. Aquest estan formats per imatges, la quantitat estàndard d'imatges que hi ha en un vídeo per segon és de 25 aproximadament. Com més imatges per segon hi hagi més pesarà el vídeo i més suaus seran les imatges.

Però la classe l'hem dedicada majoritàriament a retocar un vídeo que ens ha donat el Jordi mitjançant el Windows Live Movie Maker, un programa molt fàcil d'utilitzar en el que podem fer coses molt bàsiques amb els vídeos.

L'activitat que ens va proposar el Jordi consistia en: retallar el vídeo per que durés aproximadament un minut, posar-hi la música, afegir efectes i transicions, posar un títol, un final i lletres enmig, guardar-l'ho en el format estàndard i finalment penjar-ho al youtube.


CREACIÓ DEL VÍDEO

Un cop hem agregat el vídeo dins del Movie Maker hem  apretat a editar i després dividir, gràcies a això vam poder agafar les escenes que ens interessaven per tal de retallar el vídeo fins el minut.

Un cop ja teníem el minut de vídeo vam afegir la música, una cançó que prèviament ja vam extreure de http://www.jamendo.com/. Simplement hem d'apretar a agregar música.

Després vam afegir efectes i transicions per que les diferents parts del vídeo quedessin ben enllaçades. per posar-ho hem d'anar a la barra de dalt on posa Animaciones i Efectos visuales. Com que aquest vídeo que hem creat ha estat per experimentar us trobareu amb algunes escenes amb uns efectes una mica estranys, ja que volia comprovar com quedarien.

També vam haver d'insertar un títol al principi, els crèdits al final i una descripció a sobre algunes imatges.
Un cop finalitzat el nostre projecte l'hem guardat en format WVM i l'hem penjat al youtube. I des del youtube l'he insertat a continuació amb el codi embed:




La meva Companya Mireia Vilardell ha creat una entrada en el seu bloc sobre el vídeo que està molt bé. En ella ha explicat tot el que hem fet, però a més a més ha afegit unes imatges que us seràn de gran ajuda si no sabeu com funciona gaire bé el Windows Live Movie Maker. Per això us convido a que entreu a veure'l!

dimarts, 8 novembre de 2011

La descripció de la Mireia

A la sessió de COED d'avui hem fet l'exposició fotogràfica. La imatge havia d'anar acompanyada de la descripció de la persona que havíem fotografiat. Hem hagut de fer una petita exposició d'allò que volíem transmetre amb la imatge i d'allò que ens havia cridat l'atenció de la persona amb un lema que hem posat al peu de la fotografia.


Abans de començar a exposar les nostres imatges vam fer un recorregut per la classe per mirar totes les fotografies de les nostres companyes i llegint el lema. Un cop feta la volta per la classe, una per una hem anat exposant la nostra fotografia.

Aquesta és la fotografia que li vaig fer a la meva companya Mireia i a continuació hi ha la descripció:



PASSAR-S'HO BÉ I VIURE CADA INSTANT AL LÍMIT

La Mireia és una noia físicament alta i esvelta. El cabell el té llarg, llis i castany igual que els seus ulls, i gairebé sempre el duu recollit amb una cua. Té una cara que sempre mostra el seu somriure i això fa que la gent que està al seu voltant també s'impregni de la seva alegria.
És una persona responsable i perfeccionista però sobretot treballadora i molt ocupada, per això sempre s’organitza molt bé temps. És molt sincera i sempre t’ajuda quan ho necessites, és amiga dels seus amics. Quan vol aconseguir alguna cosa s’implica i posa interès per tal d’assolir l’objectiu d’allò que s’ha proposat, amb ganes i motivació. Sempre està rient i veu el got mig ple en totes les situacions. Riallera i simpàtica serien els adjectius que més s’adeqüen a la seva personalitat, li agrada passar-s’ho bé i viu cada instant al límit, i fa que les persones que l’envolten estiguin a gust i s’ho passin bé al seu costat.


La fotografia que vaig fer-li va quedar una mica fosca, i com jo volia destacar d'ella la seva alegria i vitalitat, doncs la vaig retocar amb el Photoshop posant una mica més de lluminositat.

divendres, 4 novembre de 2011

Comunicació audiovidual

A la sessió de COED del 4 de novembre vam parlar dels anuncis publicitaris a la televisió, que són els textos argumentatius per excel·lència. El seu objectiu és persuadir i convèncer a tots aquells que mirin l’anunci per què comprin el producte anunciat.
Vam parlar bàsicament de quines tècniques utilitzen perquè aquests anuncis siguin més vistosos: llum, música, ritme, acció... i això ho vam fer mitjançant l’observació d’uns quants anuncis. Però sobretot ens intentàvem fixar en quins eren els missatges subliminals de cada un.
M’agradaria comentar dos dels anuncis comentats a classe, i tots dos dón de cotxes. El primer és aquest:


Aquest anunci diu que si tens aquest golf tindràs èxit tindràs i per tant seràs feliç. Encara que no tinguis res més no importa, perquè amb el cotxe ja tens suficient.
Aquest té un significat diferent i juga amb els sentiments i amb els valors de les persones per així aconseguir cridar l’atenció i vendre el producte anunciat.

Comunicació digital

Avui dia 4 de novembre a classe de COED hem treballat la comunicació digital a través d’una entrevista a Guillermo Orozco.
Amb aquesta entrevista volia expressar la necessitat de col·laboració de la família i l’escola per educar conjuntament. Hem d’educar als nens perquè coneguin les noves tecnologies però sense fer-ne un abús d’elles ja que aquestes influeixen molt en la forma de comunicar-nos. 
També vam arribar a la conclusió de que els medis haurien de ser responsables de tot allò que emeten, ja que influeixen molt en l’opinió dels espectadors i si són nens encara més. 
Moltes escoles no introdueixen les noves tecnologies al nou model pedagògic i això no està bé. Haurien d’ensenyar als infants la utilització d’aquestes tecnologies ja que tenen aportacions i són eines molt importants en la societat actual. Si no es dedica temps a ensenyar-les a l’escola els nens dedicaran més temps lliure a dedicar temps a elles.
Saber més sobre Guillermo Orozco: http://proyectoreitia.blogspot.com/2009/07/guillermo-orozco-gomez.html


ANTONIO OROZCO GÓMEZ
Autor de numerosos trabajos sobre comunicación y medios, ha centrado su línea de pensamiento e investigación en los estudios de la recepción y la alfabetización audiovisual. Ha publicado, entre otros libros: Televisión y audiencias, un enfoque cualitativo (1996), La investigación en comunicación dentro y fuera de América Latina (1997), Televisión, audiencias y educación (2001), Recepción y mediaciones, coord., (2002).

Guillermo Orozco Gómez es profesor investigador del Departamento de Estudios de la Comunicación Social de la Universidad de Guadalajara (México). Licenciado en Ciencias de la Comunicación y doctor en Educación. En los últimos años se ha dedicado especialmente al desarrollo de una pedagogía del "ver televisión". O sea, según sus palabras, "una pedagogía de la televidencia" orientada a "preparar a las audiencias para interactuar de manera más provechosa con la televisión". Aprender a usar los medios, según Orozco, resulta esencial en un momento en que nuestra vinculación con el mundo está "mediatizada", y en que las demandas sociales "se quedan en zappings bajo techo".

dijous, 3 novembre de 2011

Canals RSS

El canal RSS (Really Simple Sindication) és una nova forma d'accedir a la informació. 
Una vegada selecciones les teves fonts d'informació d'interès, aquestes fonts enviaran avisos d'actualització a l'usuari, sense necessitat que aquest hagi d'anar comprovant si hi ha novetats en cada una d'aquestes fonts d'interès.

Per tenir aquests avisos d'actualització és necessari tenir un lector rss, és a dir, un programa on se't envien totes aquestes actualitzacions. El programa que vam comentar a classe és el Google Reader.

Presentacions amb PowerPoint

Avui a classe de gtic em parlat sobre l'utilització dels programes de presentacions, i hem destacat per damunt de tots la versió del programa més conegut de presentacions, el Microsoft PowerPoint. Aquestes presentacions que s'utilitzen molt en adecació han de servir com a eina de suport.
Els elements que formen els programes de presentacions són sis: presentació, diapositives, objectes, accions, transicions i animacions.

Les presentacions tenen una sèrie d'avantatges:
  • És una guia del que s'està dient.
  • Permet incorporar imatges il·lustratives.
  • Crear esquemes.
  • Poder inserir elements multimedials: imatge, so , video, animacions...
  • Més facilitat per prendre apunts.
  • Permet utilitzar una gran gamma de colors i formes per clarificar el contingut.
Però no tot són avantatges, també trobem que té molts desavantatges i sobretot una mala utilització:
  • Massa informació que no es llegeix amb claredat.
  • avegades l'orador es limita a llegir la pantalla.
  • Colors i formes de forma indiscriminada, cap ordre estètic ni utilitat.
  • Abús d'elements multimedials.
  • en alguns casos no es té un bon sistema de projecció.
  • Molts efectes d'animació i de transició que distreuen.
  • l'orador explica i l'oient llegeix a un ritme diferent (doble discurs).

PROPOSTES D'ÚS CREATIU I MULTIMEDIAL DEL POWERPOINT

Podriem crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s'obrís una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada.
Seguint aquest mateix model, també podriem crear un "sac" de sons i melodies de manera que, mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés aleatori i instantani a un repertori.
També podem col·locar un llorigó i proposar als nostres alumnes que el trobin. I en clicar el llorigó descobrir si la resposta és correcte amb una efecte sonor.
I per acabar una altre opció qe vam treballar va ser la funció motivadora del vídeo a l'escola, fent rferència a les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d'emocions i com aquestes poden motivar grups de persones vers unes actituds concretes.


Tot seguit us deixo unes diapositives que expliquen com fer més efectiva una presentació, està en anglès però és fàcil d'entendre: